Sliter du med utbrenthet?

Oppfinner og kunstner Leonardo Da Vinci sa engang at søvn “bortkastet tid”, og vi har alle hørt folk si “at det er ikke nok timer i døgnet” når de refererer til arbeid, familie eller hobbier – og mange av oss er enige.

Dagens livsstil fordrer at vi er fokusert og veltilpasset morgen, middag og kveld. Enten det er på grunn av at vi elsker vårt arbeid eller fordi andre er avhengig av oss, er det viktig at vi føler oss konsentrert, energisk og veltilpasset.

Utbrenthet er en vanlig og ofte alvorlig tilstand i arbeidslivet. Trailersjåfører, for eksempel, prøver ofte å leve på ekstremt lange arbeidsdager noe som gjør utbrenthet nesten uunngåelig. Trafikkulykker har sitt høyeste nivå på den tiden av døgnet hvor konsentrasjonen er på sitt laveste. Det amerikanske samferdselsdepartementet kaller ikke slike ulykker for uhell lenger, da det indikerer at denne type ulykker er utenfor menneskelig kontroll, mens de i realiteten ofte er forutsigbare og dermed også mulig å unngå.

utbrent

Sjåfører som sovner, sier eksperter, er det mulig å unngå og problemet må dermed håndteres på en direkte og praktisk måte. Lover og reguleringer er under overveielse, men over 800 trailersjåfører dør i Nord- Amerika hvert år, og i hver av disse ulykkene dør i snitt 4 andre sammen med sjåføren. Utbrenthet og utslitthet er den største grunnen til disse kollisjonene, klart større grunn enn alkohol og tekniske feil. For mer informasjon om Utslitthet/utbrenthet i transport industrien, besøk vår Litteratur eller Internettlinker seksjon.

Lysterapi kan regulere søvnmønster ved å hjelpe den biologiske klokken til å sende signaler til resten av kroppen om at nå er det morgen. Mens lysterapi aldri kan erstatte søvn, kan den produsere lignende effekt som å drikke kaffe, uten bieffekter som de-hydrering eller avhengighet av koffein som igjen reduserer effekten på kroppen. Lysterapi må aldri benyttes for å erstatte søvn eller for å sove mindre, da ingenting kan erstatte dyp og nok langvarig søvn.

Brukt riktig, så kan lysterapi redusere utslitthet/utbrenthet. Brukt jevnlig sammen med nok søvn, kan lysterapi regulere søvnmønster, og øke konsentrasjonen og oppmerksomheten.