Mørke og trening

For våre nordnorske venner er det ingen tvil om de dagene vi nå beveger oss mot gir håp om optimisme og glede: solens tilbakekomst nærmer seg nemlig med stormskritt!

Vi har gjentatt oss selv til det kjedsommelige her på våre sider, men vi kan ikke dy oss for å gjøre det én gang til: lys er ufattelig viktig for oss, og i mangelen på lys er det viktig at man tilfører dette kunstig og at man trener for å få energi til å stå i mot mørketiden.

Det høres kanskje enkelt og tilforlatelig ut, men det er faktisk ganske viktig. Mørketiden kan være knallhard å gå gjennom, og for de som ikke har opplevd det så er det bare én ting å si: dere er heldige. Tenk det faktum at solen er borte i flere måneder, og at dagslyset sakte men sikte forsvinner for hver dag… det er en ganske fremmed tanke for mange av oss i landet.

Men som sagt: trening kan være en god hjelper i denne mørke delen av året og kanskje er et langsiktig mål, for eksempel en maraton, noe som kan lyse opp i det fjerne og som kan sørge for at man kan klare å holde haken sin oppe?

Når man trener mye så må man også passe på å få mye hvile, og dette kan heller ikke undervurderes. Etter arbeid i mørketiden kan det unektelig være fristende å legge seg ned etter middagen, men unngår man det og heller får seg en spasertur, så vil man bli trøttere til kvelds og da kunne sove skikkelig ut. Det er viktig å møte denne tiden på året så uthvilt som mulig, og spesielt hvis man er i fysisk aktivitet.

Det er mange måter å takle mangelen på lys med, og en kombinasjon av de tingene vi har nevnt kan være verdt å prøve!